Cliëntondersteuning

Bij gesprekken met instanties kunnen bewoners zich gratis en laagdrempelig laten bijstaan. Om het gesprek goed voor te bereiden, bijvoorbeeld. Of om te helpen iemands persoonlijke verhaal en vragen helder te verwoorden. Hiervoor kunnen mensen iemand uit hun eigen netwerk benutten. Ze kunnen ook (of daarnaast) een ervaringsdeskundige vrijwilliger van OCO Almere inschakelen of iemand met professionele ervaring van de organisatie MEE. Kijk voor meer informatie ook op www.almere.nl/meedenker

Over de invulling van cliëntondersteuning is veel te doen. Het staat stevig op de agenda van de Tweede Kamer en minister De Jonge van Volksgezondheid. De invulling binnen gemeenten verschilt nog enorm. Het concept van Almere is bijzonder te noemen. Niet voor niets is Almere benoemd als een van veertien landelijke koplopergemeenten. Sterk aan de Almeerse aanpak is dat het de ervaring benut die aanwezig is in de samenleving. Daarnaast blijft MEE hun opgebouwde professionele cliëntondersteuning inzetten.

Inmiddels heeft het ministerie besloten om de koploperaanpak te verlengen en te faciliteren. Dit biedt mogelijkheden om de ambities van Almere versneld te realiseren.